• Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Google Plus
  • Youtube

Έθιμα βάπτισης

Στις σημαντικές στιγμές της ζωής των ανθρώπων όπως είναι ο γάμος, η γέννηση και η βάπτιση, τα έθιμα υπάρχουν για να μας θυμίζουν πως οι αξίες υπήρχαν υπάρχουν και συνεχώς θα εξελίσσονται και θα δυναμώνουν. Σ’ ότι αφορά την βάπτιση λοιπόν, όλα τα στάδια συμβόλιζαν και συμβολίζουν κάτι. Ας τα δούμε αναλυτικά:

Καταρχήν με την βάπτιση γίνεται κάθαρση του μωρού από το προπατορικό αμάρτημα, δια μέσο του νερού που συμβολίζει το αίμα του Χριστού. Παλιότερα για να βαπτιστεί κάποιος έπρεπε πρώτα να έχει διδαχτεί τον Χριστιανισμό και έτσι το μυστήριο γινόταν σε μεγάλη ηλικία. Αργότερα όμως λόγο του ότι η παιδική θνησιμότητα αυξάνονταν, ξεκίνησαν να βαπτίζουν τα παιδιά από πολύ μικρά.

Ο νονός αποτελεί τον πνευματικό πατέρα του παιδιού που θα βαπτίσει  ( η νονά την πνευματική του μητέρα). Κατά την διάρκεια του μυστηρίου αποκηρύσσει τον σατανά στραμμένος προς την δύση που συμβολίζει το βασίλειο του σκότους, ενώ απαγγέλλει το << πιστεύω>> στραμμένος προς την ανατολή που συμβολίζει το φως του Θεού.

Το μυστήριο γινόταν πάντα την Κυριακή μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας και ήταν παρόντες όλοι όσοι εκκλησιάζονταν την συγκεκριμένη μέρα. Τα ρούχα της βάπτισης ήταν λευκά γιατί συμβόλιζαν την λαμπρότητα και καθαρότητα της ψυχής του νεοφώτιστου. Μετά την βάπτιση τα βαπτιστικά ρουχαλάκια επειδή είχαν λάδι, τα έπλεναν στο ποτάμι ή αν τα έπλεναν στο σπίτι συγκέντρωναν το πρώτο νερό του πλυσίματος και το έριχναν στην θάλασσα ή αν αυτό δεν ήταν εφικτό σε μια γλάστρα από λουλούδι (κάπου που να μην μπορούσε να πατήσει άνθρωπος).

Το χρίσμα συμβόλιζε και συμβολίζει την σφραγίδα της δωρεάς του Αγίου Πνεύματος  και γίνεται με το μύρο. Για τρείς μέρες μετά την βάπτιση οι μητέρες δεν έκαναν μπάνιο το παιδί τους, ενώ όταν τελικά το έπλεναν και πάλι κρατούσαν το πρώτο νερό και ακολουθούσαν ακριβώς την ίδια διαδικασία με τα λαδόπανα και τα ρούχα.

Σε κάποιες περιοχές της Ελλάδας, τα προσκλητήρια έδιναν την θέση τους σε σπιτικά γλυκά που πρόσφεραν οι γονείς στους χωριανούς ως πρόσκληση στην βάπτιση. Αν εκείνοι δεχόταν το κάλεσμα αυτό, θα έπρεπε να επιστρέψουν το πιάτο που περιείχε το γλυκό άπλυτο στους γονείς του μωρού.

Τέλος ο νονός ή η νονά για 3 συνεχόμενες Κυριακές συνόδευε τους γονείς και το παιδάκι στην εκκλησία, ντυμένο με τα βαπτιστικά του ρούχα για να κοινωνήσει. Αυτό κάποιοι το συνηθίζουν και στις μέρες μας συνήθως όμως την πρώτη Κυριακή. Μαζί τους έχουν και την λαμπάδα της βάπτισης την οποία μετά από 3 Κυριακές την αφήνουν στην εκκλησία όπου την ανάβουν οι αρμόδιοι ώσπου να καεί τελείως.









  • Περισσότερα στην Κατηγορία: ΕΘΙΜΑ
  • 12.289 επισκέπτες !